A borpiacon is keressük az innovációkat
Virágkorát éli a borkultúra, de az is tény, hogy az ünnepek alatt felpörög a borpiac, ezért most különösen aktuális a kérdés, hogy vajon mi alapján kerül a bor a bevásárlókosárba? Egy rövid kutatás keretében borvásárlási szokásokról kérdeztük a nagyérdeműt. Kiderült, hogy a válaszadók közel 30 százalékát elcsábítja egy szép boroscímke, valamint az is, hogy az internetes vásárlás a legtöbb egyéb árucikkel ellentétben nem tört még be a borpiacra.
A borivás szerves része kultúránknak és méltán vagyunk büszkék a magyar borokra. Viszont mennyire nyilvánul meg mindez borvásárlási szokásainkban? Mi alapján dől el, melyik palack kerül a kosarunkba? Jobban számít a külcsín, mint a belbecs? A Teleki borcsalád márkáját megújító Csányi Pincészet egy több, mint 1700 fő bevonásával készült kutatásában többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ.
Mikor, mennyit, miért?
A kutatás egyik legszembetűnőbb felfedezése az, hogy a többség rendszeresen vásárol bort, hiszen a válaszadók 67%-a havonta 1-2 alkalommal indul borvadászatra. Kijelenthetjük tehát, hogy a bor napjainkban az egyik legnépszerűbb ital. Még azok is, akik kevésbé rajonganak Dionüszosz italáért (15%), évente legalább 1-2 alkalommal a boros polcok felé veszik az irányt.
A fenti állítást támasztja alá az is, hogy válaszadók 75%-ának nincs szüksége különleges alkalomra ahhoz, hogy borozzon, bármikor szívesen fogyasztják a hegy levét. 22% csak akkor vesz bort, ha vendégségbe megy és ajándékba viszi, és csupán 3% az, aki kizárólag akkor nyúl a dugóhúzóért, ha szórakozni megy.
Tej, kenyér, egy üveg bor
Még mindig a szupermarketekben vásárolnak bort a legtöbben (70%). Ez azért érdekes adat, mert a legtöbb árucikkel ellentétben a bor esetén az internetes vásárlás szinte alig jellemző (2%), míg a szinte gombamód szaporodó borkereskedéseket a válaszadók kicsivel több, mint negyede (27%) választja.
Jó bornak is kell cégér
A hazai borkultúra az elmúlt években robbanásszerű fejlődésnek indult, amelynek szerves része a fogyasztók edukálása. Míg pár évvel ezelőtt az édes vörös volt ’A Bor’, addig mára az átlagfogyasztók is kifinomultabb ízléssel és alapvető, ám fontos információkkal rendelkeznek a magyar borokról.
Ezt támasztja alá az is, hogy a válaszadók 36%-a borvidék alapján választ, azonban az évjáratot, és meglepő módon az akciókat kevesebben említették elsődleges választási szempontként. Bár a borválasztásnál nem a címke az elsődleges szempont, a válaszadók több, mint negyede (28%) úgy gondolja, hogy ha egy boroscímke kirívóan szép, akkor inkább azt a bort vásárolják meg a megszokott kedvenc helyett.
A 2018-as év egyébként számos innovációt hozott a címkék terén is. A tradicionálisabb kinézet helyét sok pincészetnél átveszik merész grafikai megoldások, sőt, idén megszületett az első beszélő nyakcímke is, amely Csuja Imre hangján szaval borverseket.
Kapcsolódó cikkeink
Mókás éttermi kampány: aki leadja a telefonját, ingyen bort kap
Az észak-itáliai Verona városában található Al Condominio étterem egy különleges…
Tovább olvasom >A bortermeléshez nélkülözhetetlenek az alacsony környezetterhelésű technológiák
Az agrártárca elkötelezett amellett, hogy Magyarországon minél kisebb környezetterheléssel járjon…
Tovább olvasom >Ennyire tartják környezetbarátnak a hazai üzleteket a magyarok
Tízből négy vidéki és fővárosi válaszadó (40%) egyetért abban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyarország 20 éve az EU-ban: hogyan változott a lakosság fogyasztása?
2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz,…
Tovább olvasom >Gondtalan fogyasztók? Jókora különbségek a középkorúak táborában
Bár az infláció visszahúzódott, a középkorúak jövedelme nem emelkedett jelentősebben,…
Tovább olvasom >18+! Az energiaital után a kóla lesz a következő?
A Magyarországon érvénybe lépő új szabályozás értelmében tilos lesz energiaitalokat…
Tovább olvasom >