552 milliárd dollárra nőtt a globális hirdetési piac

Dátum: 2018. 12. 04. 11:16

Kiemelkedő évet zár idén a hirdetési piac, amelynek globális bevételei a tavalyit 7,2 százalékkal meghaladva rekordszintre, 552 milliárd dollárra nőnek – olvasható a Világgazdaság Online-on. A korábbi, 6,4 százalékos előrejelzését korrigáló Magna piackutató-tanácsadó cég szerint az oroszországi labdarúgó-világbajnokság és a dél-koreai téli olimpia mellett a harmadik hajtóerő az amerikai novemberi félidős választás volt, ez utóbbinál 4 milliárd dollárnyi költést regisztráltak. Soha ennyi pénzt választásokon még nem költöttek.


A fogyasztásra épülő amerikai társadalmat bombázták meg a leginkább reklámanyagokkal, ennek következtében ott is csúcsra, 208 milliárd dollárra hízott a piac, ez 7,5 százalékos éves plusz.

A tendenciákban nem történt lényeges változás, a hagyományos felületeken – a nyomtatott sajtóban és a televízióban – közreadott hirdetések visszaszorulása folytatódik, jóllehet a legnagyobb hirdető cégek lojálisak, még ma is kitartanak a tévétársaságok mellett, ám ezek trendfordulóban hiába reménykednek. Digitális fronton eközben folytatódik az előretörés. Főképp a streamszolgáltatásoknál és az online felületeken szaporodtak meg a célközönség miatt egyre drágábban eladható, testre szabott hirdetések.

A digitális hirdetések az Egyesült Államokban éves alapon 17 százalékkal nőnek, s ezzel ott már az idén, globálisan pedig jövőre lépik át az 50 százalékos részarányt a teljes piaci költésből.
Az idei magas bázis miatt jövőre csak szerényebb, 4,7 százalékos növekedést vetít előre a Magna, amely kiemeli a piacbővülésben az online felületeket kedvelő kis- és középvállalkozások szerepét.

Friss kutatást közölt a WPP csoporthoz tartozó GroupM is, amely a jövő évre vonatkozó, 3,9 százalékos forgalomnövekedésről szóló korábbi becslését 3,6 százalékra mérsékelte. Ezt Adam Smith igazgató a jegybanki monetáris lazítás kifutásával, a lassuló kínai gazdasággal, a Brexittel és a kereskedelmi háborúval magyarázta, hozzátéve, hogy Dél-Afrika, Venezuela, Argentína, Brazília és Törökország is válsággócnak számít, s ennek negatív hatásai a hirdetési piacon is jelentkeznek. (vg.hu, Kriván Bence)